woensdag 17 december 2014

BTC (3): Blind Tasting Competition 2014 (tussenstand na 12 samples)

Hoe staat het met de BTC?
Na 12 samples sta ik op de 61e plaats met 172 punten. De nummer 1 heeft op dit moment 631 punten van de tot op dit moment maximale 1200 punten. Lastig blijft het, ik vind het heel knap dat een aantal deelnemers consequent veel punten scoren. Vorig jaar stond ik na 12 samples 35e met 231 punten.

Duidelijk is dat het 2e deel van deze BTC niet mijn beste is... Ik ben aardig weggezakt in de tussenstand.

Sample nummer 10 was een totale verrassing! Een enkeling scoorde nog 60 punten maar de meesten niets. Nummer 11 was ook wel een 'dark horse' voor iedereen. Ook deze had niemand goed geraden.



Sample 12:
Kleur: donker goud
Neus: Sterke geur, kan 'm bij het inschenken al ruiken. hoog alcoholpercentage waarschijnlijk. Licht turfspoortje, niet overheersend. Heeft iets scherps. Dikke tranen dicht bij elkaar; niet erg oud. Ik denk qua alcohol net boven de 50%
Smaak: Licht sherry en beetje rook. Mooi gelaagd, iets scherps,
Algemene opmerking: Een Campbeltown hebben we nog niet gehad, nu dan misschien? Zelfde gok als gisteren...
Waardering: 75/100

Mijn gok:
Regio: Campbeltown
Distillery: Springbank
Alcoholpercentage: 50,3%
Leeftijd: 12 jaar

Het antwoord: Glen Keith Speyside 49,2% 20jaar.
Gescoorde punten: 9


Sample 11:
Kleur: Donker goud
Neus: Hangt mooi aan het glas, maar vormt niet echt tranen. Licht sherry en een spoortje turf. Geen hoog alcoholpercentage. Iets scherps, ik denk een sherry-finish.
Smaak: Scherp, misschien ligt het percentage toch hoger. Beetje butterscotch, rozijnen,
Algemene opmerking: Lekker weer, een sub-topper.
Waardering: 78/100

Mijn gok:
Regio: Campbeltown
Distillery: Springbank
Alcoholpercentage: 50,3%
Leeftijd: 12 jaar

Het antwoord: Balblair Highlands 46% 23 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 10:
Kleur: Licht geel.
Neus: Schuimtest wijst op laag alcoholpercentage, ik denk 46%. Hangt mooi aan het glas, duurt lang voordat er tranen ontstaan, dit wijst op een oude whisky; schatting: 20+. Lichte sherry-invloeden, ondanks de kleur, bourbonvat heeft de boventoon, geen sherry-finish. Mooi gelaagd, sherry verdwijnt na een tijdje, misschien licht rookspoortje? Vaag... Citrustonen.
Smaak: Hooog alcoholpercentage, schuimtest is weer eens niet betrouwbaar! Scherp, citrus. Ik vind het geen Islander of Speysider. Lowlands misschien?
Algemene opmerking: Geen typische "maandagavond" whisky, toppertje in z'n soort. Pittig dingetje.
Waardering: 80/100

Mijn gok:
Regio: Lowlands
Distillery: Bladnoch
Alcoholpercentage: 55,3%
Leeftijd: 21 jaar

Het antwoord: Balmenach Speyside 62,7% 8 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 9:
Kleur: Zeer donker goud.
Neus: Heavy sherry. PX-als je het mij vraagt. Schuimtest wijst op laag alcoholpercentage, 46%? Afgaande op wat er de laatste dagen aan de beurt geweest is denk ik aan een Speysider. Erg zware sherry. Hangt goed aan het glas, geen jonkie. Geen PX maar meer Oloroso, geen rozijnen namelijk. Lastig...
Smaak: Veel sherry, beetje scherpe nasmaak. Twijfel tussen Glenfarclas en Glendronach. Ik kies voor de eerste.
Algemene opmerking: Erg lekkere whisky, hier hou ik wel van.
Waardering: 90/100

Mijn gok:
Regio: Speyside
Distillery: Glenfarclas
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 20 jaar

Het antwoord: Blair Athol Highlands 46% 25 jaar.
Gescoorde punten: 20


Sample 8:
Kleur: Licht geel
Neus: Licht rokerig, bloemen. Bourbon-barrel. Ik denk een Highlander. Niet heel erg oud, hoog alcoholpercentage.
Smaak: Scherp en niet erg uitgesproken.
Algemene opmerking: Tactisch stemmen en voor een Lowlander gaan? (Niet gedaan, stom!)
Waardering: 75/100


Mijn gok:
Regio: Highlands
Distillery: Clynelish
Alcoholpercentage: 55,8%
Leeftijd: 10 jaar

Het antwoord: Littlemill Lowlands 47,8% 23 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 7:
Kleur: Donker goud.
Neus: Sherry-invloeden, noten, honing, rozijnen. Niet erg oud gezien hoe het aan het glas hangt. Jaar of 10-15. Ook relatief laag in alcohol. Beetje turf ook wel, en heide.
Smaak: Sherry en beetje turf. Twijfel tussen een Laddie en HP.
Algemene opmerking: Lekker wel. (later: tóch een Islay! Stom! Flesje van  250!)
Waardering: 90/100

Mijn gok:
Regio: Islands
Distillery: Highland Park
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 18 jaar

Het antwoord: Bowmore Islay 56,3% 10 jaar.
Gescoorde punten: 0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten