dinsdag 23 december 2014

BTC (4): Blind Tasting Competition 2014 (eindstand na 18 samples)

Hoe is het afgelopen met de BTC?
Ook het derde deel was niet best, en dan ook nog eens te laat met invullen... (nr. 16). Nog wel blind geproefd en ik neem die 20 punten mee in mijn eigen telling...
In de eindstand op de 64e plaats (van de 73) met 251 punten. Vorig jaar 15e met 419 punten... De winnaar heeft 991 punten. Die 20 punten had voor de klassering niets uitgemaakt.

Erg leuk weer; sommige whiskies waren bijzonder lekker, een enkeling maar matig. Opvallen dat bepaalde whiskies "van naam" blind geproefd bij de diverse deelnemers maar laag scoren. De Feis Ile Lagavulin (nr. 17) bijvoorbeeld: bij de deelnemers blind geproefd slechts 82 punten, op Whiskybase boven de 92...

Anyway, het zit er weer op, eens kijken of ik volgend jaar weer mee doe.



Sample 18:
Kleur: Licht geel
Neus: Veel schuim, weinig textuur in het glas. Waarschijnlijk jonge whisky met hoog alcoholpercentage. Beetje turf, citrus. Turf zakt een beetje weg na een tijdje. Wordt ook zachter en zoeter na een tijdje, citrus blijft.
Smaak: Toch wel scherp, weinig uitgesproken smaak.
Algemene opmerking: Traditioneel een mooie uitsmijter maar deze is wel matig.
Waardering: 75/100

Mijn gok:
Regio: Highlands
Distillery: Clynelish
Alcoholpercentage: 52,3%
Leeftijd: 13 jaar

Het antwoord: Imperial Speyside 52,4% 18 jaar.
Gescoorde punten: 19


Sample 17:
Kleur: Goud
Neus: Peat! Lots of it! Hangt erg mooi aan het glas, dat wijst op een oude whisky, de sterke turf op een jonge... Verwarrend...
Smaak: Lekkere warme en zoete smaak met een dikke turflaag. Veel alcohol ook. Misschien toch wat ouder.
Algemene opmerking: Stevige turfbom. Islay ligt misschien toch te veel voor de hand maar ik ga er toch voor.
Waardering: 80/100

Mijn gok:
Regio: Islay
Distillery: Laphroaig
Alcoholpercentage: 52,3%
Leeftijd: 15 jaar

Het antwoord: Lagavulin Islay 54,7% 19 jaar.
Gescoorde punten: 20


Sample 16:
Kleur: Donker goud.
Neus: Licht sherry en een beetje turf. Stevig qua alcohol. Niet het hele zoete van de sherry, meer een finish. Ook niet heel oud denk ik, max 15 jaar.
Smaak: Veel sherry, misschien toch geen finish? Stevig alcoholpercentage.
Algemene opmerking: Heel lekker, wil ik wel een fles van. (zal wel mooi duur zijn deze...). (later: Valt mee! Blijft lekker).
Waardering: 90/100

Mijn gok:
Regio: Speyside
Distillery: Allt - a - Bhainne
Alcoholpercentage: 58,3%
Leeftijd: 12 jaar

Het antwoord: Glenrothes Speyside 66,8% 6 jaar.
Gescoorde punten: 20 (helaas te laat met invullen dus feitelijk 0 punten)


Sample 15:
Kleur: Licht geel. Veel schuim,
Neus: Lichte turf, niet heel oud denk ik. Niet de sterke medicinale Islay-turf maar zachter. Vrij hoog alcoholpercentage.
Smaak: Weinig turf in de smaak, stevig qua alcohol. Beetje chocolade in de nasmaak.
Algemene opmerking: Erg lekker en mooi gelaagd.
Waardering: 80/100

Mijn gok:
Regio: Highlands
Distillery: Clynelish
Alcoholpercentage: 57,3%
Leeftijd: 15 jaar

Het antwoord: Bladnoch Lowlands 54,9% 21 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 14:
Kleur: Licht geel.
Neus: Weinig schuim. Bijzonder geurtje, beetje muf. Veel textuur, ik denk een hoge leeftijd. Muffe verdwijnt na een tijdje, het typische bourboncask geuren komen te voorschijn. Mooi gelaagd.
Smaak: Erg ziltig en toch nog wel scherp. Ook mooi gelaagd qua smaak.
Algemene opmerking: Ook deze is erg lekker. De kwaliteit van de samples is erg hoog (net zoals vorig jaar!).
Waardering: 90/100

Mijn gok:
Regio: Islay
Distillery: Bruichladdich
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 25 jaar

Het antwoord: Glen Scotia Campbeltown 61,4% 13 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 13:
Kleur: Donker goud, lichtjes naar donkerrood neigend.
Neus: Veel schuim dus vermoedelijk boven de 50%ABV. Beetje sherry zoals te verwachten was gezien de kleur. Hangt mooi aan het glas, dus niet erg jong.
Smaak: Stevige alcohol, meubelwas, butterscotch. Erg lekker.
Algemene opmerking: Erg lekkere whisky deze.
Waardering: 88/100

Mijn gok:
Regio: Campbeltown
Distillery: Springbank
Alcoholpercentage: 53%
Leeftijd: 18 jaar

Het antwoord: Glendronach Highlands 59,1% 20 jaar.
Gescoorde punten: 20

Geen opmerkingen:

Een reactie posten