zaterdag 13 december 2014

BTC (2): Blind Tasting Competition 2014 (tussenstand na 6 samples)

Hoe staat het met de BTC?
Nou, op dit moment sta ik op de 29e plaats (van 75) met 143 punten. Vorig jaar had ik na 6 samples 121 punten en stond ik op de 24e plaats. We zijn pas op 1/3 dus er kan nog van alles gebeuren.
Ter vergelijk, nummer 1 heeft op dit moment 341 punten...



Sample 6:
Kleur: Licht geel
Neus: Vrij vlak, zwakke geur. Waarschijnlijk laag alcoholpercentage, de schuimtest wijst hier ook op. geen uitgesproken geur. Hangt wel goed aan het glas. Citrus, vanille en honing. Na een tijdje wat oud leer.
Smaak: Scherp, bloemen, niet uitgesproken. Geen turf of sherry. Ik gok een Lowlander, beetje gebaseerd op wat er al aan de beurt is geweest.
Algemene opmerking: Niet erg uitgesproken maar goed drinkbaar.
Waardering: 75/100

Mijn gok:
Regio: Lowlands
Distillery: Glenkinchie
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 15 jaar

Het antwoord: Lochside Highlands 46% 17 jaar.
Gescoorde punten: 40


Sample 5:
Kleur: Goud
Neus: Muf, licht spoortje rook, zoet, honing, vanille, vrij vlak en niet uitgesproken. Hangt niet aan het glas, wellicht een jonge whisky. Ik denk 10 jaar maximaal. Beetje niksig.
Smaak: Al net zo nietszeggend als de geur. Vaag wat koffie en chocolade in de nasmaak. Mokka-achtig.
Algemene opmerking: Geen echte hoogvlieger maar wel lekker.
Waardering: 80/100

Mijn gok:
Regio: Campbeltown
Distillery: Glengyle
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 10 jaar

Het antwoord: Benromach Speyside 43% 10 jaar.
Gescoorde punten: 40


Sample 4:
Kleur: Licht geel.
Neus: Turf! Hangt mooi aan het glas, tranen ver uit elkaar, dat wijst op een hogere leeftijd. Toch erg krachtige turf wat wijst op een lage leeftijd. Hoog alcoholpercentage ook.
Smaak: Vooral turf. Scherp door de alcohol, ik denk in de buurt van 55%. Beetje één-dimensionaal. Ik twijfel tussen een Islay en een Ledaig
Algemene opmerking: Pittig drammetje, vooral turf eigenlijk. Maar wel lekker op z'n tijd.
(Later: Yes! Voor de eerste keer de distillery juist!)
Waardering: 82/100

Mijn gok:
Regio: Islands
Distillery: Ledaig.
Alcoholpercentage: 55%
Leeftijd: 16 jaar

Het antwoord: Ledaig Islands 53,3% 8 jaar.
Gescoorde punten: 43

Six down, twelve to go...


Sample 3:
Kleur: Licht geel
Neus: Citrus, gras, geen turf. De tranen in het glas wijzen op een vrij jonge whisky, 12 jaar maximaal, denk ik. Hoog qua alcohol, meer dan 50%. Ik heb het gevoel dat ik deze in de kast heb staan... Citrus is vrij sterk.
Smaak: Niet heel erg uitgesproken maar wel lekker. Tikkeltje chocolade in de nasmaak. Misschien een spoortje turf? Ga toch voor een Islander.
Algemene opmerking: Twijfel...
Waardering: 85/100

Mijn gok:
Regio: Islands
Distillery: Arran
Alcoholpercentage: 52,3%
Leeftijd: 10 jaar

Het antwoord: Balvenie Speyside 47,8% 15 jaar.
Gescoorde punten: 0


Sample 2:
Kleur: Donker goud
Neus: Sherry, maar niet heel erg uitgesproken, meer een finish. Afgaande op de schuimtest* meer dan 50% alcohol. Vanille en honing, vijgen en noten.
Smaak: Beetje zoals de geur: sherry- en bourbonvat invloeden. Scherpe smaak. Vrij jong.
Algemene opmerking: Beetje ingegeven n.a.v. de "resultaten" van gisteren.
Waardering: 75/100

Mijn gok:
Regio: Highland
Distillery: Ben Nevis
Alcoholpercentage: 55%
Leeftijd: 12 jaar

Het antwoord: Glen Garioch Highlands 51,2% 22 jaar
Gescoorde punten: 20


Sample 1:
Kleur: Donker goud
Neus: Sterke geur, sherry-invloeden, alcohol rond de 50%, misschien er net onder.
Smaak: Beetje zurig, sherrytonen zijn goed aanwezig. Niet heel oud, max 15 jaar.
Algemene opmerking: Niet heel erg lekker, geur is wel goed. (Later nog even een Longmorn van een zustervat erbij gepakt, maar deze rook en smaakte qua alcohol véél sterker. Vreemd...)
Waardering: 70/100

Mijn gok:
Regio: Highlands
Distillery: Glenglassaugh
Alcoholpercentage: 46%
Leeftijd: 10 jaar

Het antwoord: Longmorn Speyside 57,5% 17 jaar.
Gescoorde punten: 0


Tussenstand na 6 samples: 29e plaats...



*: de "schuimtest"
Wanneer je een fles whisky flink schudt, ontstaat er een beetje schuim op de whisky. Verdwijnt het schuim snel dan is de whisky minder dan 50% ABV (alcohol by volume).
Blijft het schuim wat langer aanwezig, dan is het alcoholpercentage meer dan 50%.


EDIT: Deze "Schuimtest is NIET betrouwbaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten